Economio er et nytt brettspill som skal lære barn og unge om hverdagsøkonomi. Den som vinner brettspillet Economio er ikke nødvendigvis den med størst lommebok – det er den som er best på å prioritere.
Vi snudde hele prosessen på hodet, lot en fokusgruppe bestående av ungdom bistå med å definere uttrykk, form og funksjon. Alt fra visuell identitet, pakning, tone of voice, spillogikk og spillets slogan. Vi lot til og med snapchat-følgere velge det endelige pakningsdesignet!
Det er ikke en enkel oppgave å lage et spill som skal stimulere til ansvarlig pengebruk, og samtidig være enkelt å spille for alle. Gjennom gjentatte prototyper og deltakelse fra unge, pedagoger, spillklubber og flyktninger, for å nevne noen, fikk vi luket ut en del av utfordringene som kunne skape hindringer for en inkluderende spilløsning.
Spillet har et klart språk der avanserte økonomiske ord og uttrykk er erstattet med gjenkjennelige hverdagsord. Gjennom prototyping med barn, unge og pedagoger fikk vi luket bort ord og uttrykk som kunne være vanskelige for ulike grupper å forstå. Kortene har også en aktiv fargebruk, som skal gi større forståelse for om teksten på kortene gir en fordel eller ulempe for brukeren.