Selv om Sjøfartsdirektoratet har en egen kommunikasjonsavdeling, er det som regel ansatte fra andre avdelinger som er ute og møter både eksisterende og nye kunder. Dette har over tid resultert i mange ulike uttrykk og ulike måte å presentere Sjøfartsdirektoratet på. De så et behov for å få et mer uniformt markeds -og presentasjonsmateriell, for å fremstå mer samlet både internt og eksternt mot nye og eksisterende kunder.
For å lettere kommunisere ulike tema, bestemte vi oss for å introdusere illustrasjon og animasjon som et bærende element i det nye kommunikasjonskonseptet. Det resulterte i at vi utviklet en ny illustrasjonstil og et illustrasjonsbibliotek med over 200+ illustrasjoner.
Vi utviklet illustrasjonsbiblioteket på en slik måte at illustrasjonene lett kan kombineres til å kommunisere ulike historier og informasjon for ulikt bruk, som sosiale medier/e-post, nettside, film, brosjyrer, messemateriell og PPT presentasjoner.
Vår oppgave var å skape et fleksibelt kommunikasjonskonsept som lett kunne brukes internt. Det skulle sørge for mer konsistent og konsekvent kommunikasjon ut mot kunder og samarbeidspartnere. Konseptets hovedfokus var å gjøre informasjon og innhold lettere tilgjengelig. Ved å forenkle og forsterke kommunikasjonen, utviklet vi en digital verktøykasse som i tillegg til en tydeligere merkevare, nå tillater ansatte å enkelt sette sammen engasjerende og tydelig presentasjonsmateriell.