Skisseblokka

En bank for fremtiden tar form

Haugesund Sparebank erstatter det 60 år gamle symbolet til Sparebankforeningen og starter et nytt kapittel i bankens historie med ny visuell identitet, nye nettsider og en tydelig bærekraftsstrategi.

Haugesund Sparebank har mer eller mindre blitt som institusjon å regne på Haugalandet. Banken har en lang historie og er en godt etablert merkevare som veldig mange lokalt har et forhold til. Det var derfor med en viss ærefrykt vi satte i gang arbeidet med ny visuell identitet for Haugesund Sparebank i fjor høst. Flere hundre kunder har deltatt i arbeidet sammen med ansatte og styremedlemmer for å sikre at den nye identiteten har tatt med seg både historie og fremtidsvisjoner inn i den nye identiteten. 

En av utfordringene Haugesund Sparebank kom til oss med var at de hadde for få elementer å spille på, og at identiteten ikke var godt tilpasset digitale flater og dagens behov. De hadde et ønske om å ta banken inn i fremtiden, og appellere til nye og ikke minst yngre målgrupper.

Via innsiktsarbeidet i starten av prosjektet kom det frem at det er hele 60 år siden de fikk sin logo. Det viste seg også at logosymbolet ikke er unikt for Haugesund Sparebank, men at det faktisk var Sparebankforeningen sitt gamle logosymbol som på et tidspunkt ble distribuert ut til sparebanker over hele landet. Det var det mange sparebanker som valgte å benytte, og Haugesund Sparebank var en av dem. 

Selv om vi har gjort store grep de siste årene, opplever vi at det er vanskelig å kommunisere det utad når vi ser akkurat like ut som vi har gjort de siste 60 årene.

Bedre råd – mindre «bankske»

Men bank er ikke lenger hva det en gang var. Bankens leveranser og organisasjon har endret seg vesentlig de siste årene, men den visuelle identitet har i liten grad blitt justert. Det ble derfor tydelig relativt tidlig i prosessen at det var på tide med et nytt kapittel for banken. Men hva skal en bank være i fremtiden, og hvordan sikre den gode relasjonen med kundene på veien?

Gode råd fra noen som kjenner din situasjon vil aldri bli utdatert. Personlig og proaktiv rådgivning er derfor en viktig del av strategien til Haugesund Sparebank fremover, og det ble en viktig del av identitetsarbeidet. I et stort konkurransebilde er det viktigere enn noen gang å gi enda bedre service, og økonomisk rådgivning digitalt – der kunden er. 

En vennlig bauta

Den nye logoen til Haugesund Sparebank er en solid og fleksibel logo, med et mykt og vennlig formspråk. I tillegg til en abstrakt H, symboliserer logoen retning, dialog og relasjoner - noe som passer godt med bankens ambisjon om å bli rågode på rådgivning. Logoen blir en del av en levende identitet, og vil brukes som et grafisk element der den opptrer som både dialogboks og pil for å markere retning og veiledning.

Den nye identiteten er mye mer enn en logo, og vil gjøre det enklere for banken å snu seg rundt og kommunisere på en god måte både fysisk og digitalt. Det blir betydelig lettere i arbeidet med  å nå nye målgrupper, og de vil få en verktøykasse som vil gjøre arbeidet mer fleksibelt og tidsbesparende.

Det er et omfattende arbeid som gjenstår med å ferdigstille og rulle ut den nye visuelle identiteten på alle plattformer og flater. Nye bankkort er i trykken og nye drakter på vei ut til noen av de lokale klubbene⚽️

Det er likevel viktig for både oss og Haugesund Sparebank å tenke bærekraft i overgangen til ny visuell identitet. Ny og gammel logo vil derfor leve ved siden av hverandre en god stund fremover. Målet er at mye skal være på plass til sommeren, og det meste i løpet av året. Vi gleder oss til å vise dere resten av identiteten – stay tuned🚀


Nysgjerrig og vil vite mer?

Cecilie Larssen Lønning

Daglig leder og designer
+47 406 07 432

Relaterte artikler

No items found.

Mer sa du? 👋

Få byrånytt, fagprat og skisser fra skisseblokka rett i innboksen 🚀

Cookies

We use cookies on to analyse and measure activity across the website and assist with our marketing efforts.