Fagprat

Tjenestedesign - Hva er det egentlig?

Det er spørsmålet som oftest blir stilt når jeg sier jeg jobber som tjenestedesigner i Larssen & Amaral. Jobben min er å fornye, forenkle og forbedre prosesser og produkter med brukeren i fokus. Kort fortalt - Har en tjenestedesigner gjort en god jobb, tenker du mest sannsynlig ikke over det.

Har du noen gang tenkt over det lille hullet på det ene hjørnet av folien på Bremykt-pakken? Det lille hullet som er laget akkurat slik for at personer som sliter med gripeevne kan bruke spissen av en kulepenn til å åpne foliet? Har du sett at sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn går vesentlig raskere nå? Flere kan legge i bokser samtidig og barnefamilier har fått egen kø. Har du noen gang jaktet et toalett på offentlig sted? Noen har tenkt på hvor skiltene bør stå for at du skal finne frem.

Det er uendelig mange eksempler. Selvfølgeligheter når du tenker deg om, men tjenestedesign handler om å få disse selvfølgelighetene opp og frem. En tjenestedesigner har en verktøykasse på samme måte som en snekker. Hammer og sag er byttet ut med metoder og modeller for brukerinnsikt, brukertesting, prototyping og visualisering. 

Du har nok både hammer og sag hjemme, men vil likevel ha utfordringer med å bygge et hus. På samme måte kan du gjerne kjøre en workshop selv, men det er ikke sikkert du har kompetansen til å trekke ut essensen. Spesielt om problemstillingen er stor og kompleks. Det kan vi bistå med.

En tjenestedesigner finner gjerne løsninger i kontaktpunktene mellom mennesker, teknologi og fysiske produkter. Eventuelt manglende kontaktpunkter. Resultatet av brukerinnsikten kan være et nytt produkt, en prosessendring, en justering eller så enkelt som et strøk maling. 

Tjenestedesignere klarte å redusere ventetiden for utredning av brystkreft med 90%. Kan tjenestedesignere noe om brystkreft eller behandlingsforløp? Nei. Men verktøykassen ble brukt, fagfolk samlet seg rundt et bord, kundene fikk dele sine erfaringer, dumme spørsmål ble stilt, etablerte sannheter ble utfordret og forløpet ble visualisert. Resultatet ble fenomenalt, og ventetiden gikk fra 12 uker til under én uke. 

Så hva sier du – skal vi fornye, forenkle og forbedre din bedrift?


Nyskjerrig og vil vite mer?

Harald Larssen Lønning

Tjenestedesigner
+47 928 57 244

Relaterte artikler

Mer sa du? 👋

Få byrånytt, fagprat og skisser fra skisseblokka rett i innboksen 🚀

Cookies

We use cookies on to analyse and measure activity across the website and assist with our marketing efforts.